Pieter-Jan Gys

Zijn ouders trokken naar Retie, maar Pieter-Jan, keerde weer. Peter Gys en An Debie, beiden geboren en getogen in Dessel, bouwden na hun huwelijk net over de gemeentegrens in Retie en stichtten daar hun gezin. Beide broers Gys zijn graag in Dessel en vertoeven er dan ook vaak. Hun jeugd spendeerden - en spenderen - ze in Dessel, zo zit Maarten al enkele jaren mee in het bestuur van JC Spin en is Pieter-Jan ook regelmatig te vinden in de Desselse horecazaken. Als zoon van Peter van Karel van Vic van’t Seuntjen is Pieter-Jan een telg van een rasechte Desselse familie. Hij is naar eigen zeggen dan ook heel blij terug te keren naar zijn roots.

Pieter-Jan werd gebeten door het politieke beestje op zijn 17 jaar en hij werd lid van de N-VA op zijn 18 in de gemeente waar hij toen woonde, Retie. Enkele jaren later werd hij lid van Jong N-VA Dessel en sindsdien zet hij mee de schouders onder deze afdeling. Na op zijn 18 jaar alle partijprogramma’s te hebben gelezen en de Belgische politiek een tijdje te hebben gevolgd, was het voor hem al snel duidelijk dat het zo niet verder kan en dat verandering hoognodig is. Daarom dat hij zonder twijfel gelooft in een betere toekomst met véél minder België en veel meer Vlaanderen. Zijn keuze voor gezond verstand - de N-VA - was snel gemaakt. Pieter-Jan is heel blij voortaan deel te mogen uitmaken van deze supertoffe ploeg.