In Memorian Hugo Draulans

Op 11 maart 2022

Op vrijdag 11 maart 2022 is oud-burgemeester Hugo Draulans thuis overleden. Hugo werd geboren in Dessel op 9 januari 1934 en had er heel zijn leven een tandartspraktijk. Hij huwde met Elly Van der Straeten en ze kregen vier kinderen: Els, Hilde, Peter en Greet.

Hugo is als overtuigd Vlaams-nationalist heel zijn leven politiek actief geweest. Eerst voor de Volksunie, die hij in Dessel mee oprichtte, nadien voor haar opvolger de N-VA. In Dessel was hij in totaal 36 jaar gemeenteraadslid, waarvan 6 jaar burgemeester van 1983 tot 1988 en 12 jaar eerste schepen van 1989 tot 2000. Daarnaast was hij provincieraadslid van 1965 tot hij in 1982 senator en lid van de Vlaamse Raas werd, de voorloper van het Vlaams Parlement.

Hugo was enorm begaan met zijn Dessel. Een gedreven idealist die erg principieel kon zijn. Onrechtvaardigheid maakte hem boos en opstandig. Hij hield van de natuur en als cultuurminnaar was hij jarenlang voorzitter van fanfare De Eendracht. Hugo stond mee aan de wieg van STOLA, nadien STORA, en was op zes jaar na van 1999 tot heden voorzitter van de Raad van Bestuur.

Eind vorig jaar werd Hugo nog in de bloemetjes gezet als pionier van onze partij in Dessel. Gisterenavond werd het nieuw Dessels N-VA-bestuur verkozen. Voor het eerst in deccenia was Hugo geen kandidaat meer. Eén dag later is hij van ons heengegaan. Die symboliek zegt veel.